Saturday, 1 June 2013

KUASAILAH ILMU PENGETAHUAN

Tuntutlah ilmu pengetahuan! menuntut ilmu kerana Allah dianggap sebagai rasa takut kepadanya. Menuntut ilmu dengan niat menggunakannya dianggap sebagai ibadah, mengingatinya dianggap sebagai tasbih, membahasnya secara intensif dianggap sebagai jihad, mengajarnya kepada orang lain dianggap sebagai sedekah dan mendermakanya ke tempat yang benar dianggap sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah.
Ilmu adalah alat yang dapat menunjukkan apa yang halal dan haram serta menjadi cahaya yang menunjukkan jalan kepada penghuni syurga. ilmu menjadi penerang sewaktu manusia keseorangan, menjadi teman dalam esunyian, menjadi teman berbicara, menjadi petunjuk dalam keadaaan suka ataupun duka, menjadi senjata ketika melawan musuh dan menjadi hiasan bagi teman-teman.
Dengan ilmu, Allah mengangkat darjat sesuatu kaum sehingga Allah menjadikan merekapelapor dalam kebaikandan pemimpin yang diikuti. Malaikat menyukai mereka dan menggunakan sayapnya bagi mengusap mereka, bahkan semua makluk hidup mahupun yang mati memohon  keampunan bagi mereka, termasuklah ikan-ikan yang berada dalam laut,haiwan-haiwan di permukaan bumi, yang buas dan yang jinak.
Pada hakikatnya ilmu adalah sumber kehidupan dan ia membebaskan manusia daripada kebodohan. Ilmu umpama pelita yang mengeluarkan manusia daripada kegelapan dan mengagnkat darjat manusia, baik di dunia mahupun di akhirat. Merenung ilmu pengetahuan sama seperti berpuasa dan mempeljarinya sama seperti mengerjakan solat malam. Hubungn silaturahim dapat dijalinkan dengan ilmu sera apa yang halal dan haram dapat diketahui dengan ilmu.
Manusia lebih memahami dan menghayati apa sahaja amalan mereka apabila ia sisertai dengan ilmu. Ilmu menjadikan manusia bahagia, sedikitnya tanpa ilmu manusia menjadi celaka.



Saturday, 11 May 2013

DOA KU BUAT MU IBU . . .


Alhamdulillah ya Allah...
ya Allah aku bersyukur padamu... kau telah mengurniakan aq seorang ibu yang amat penyayang...ya Allah aq bersyukur padamu, sehingga hari ini kau masih mngizinkan aku mendengar suara dan melihat wajah ibuku meskipun hanya pda sekeping gambar.... ya Allah aq memohon kepadamu, cucurilah rahmat kepada ibuku sebagaimana dia telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil... ya Allah engkaulah yang maha melihat dan maha mengetahui keadaan ibuku. Jika kau melihat ibuku dalam keadaan berdosa, maka ampunkanlah dosanya... Jika kau melihatnya dalam keadaan bersedih maka gembirakanlah hatinya... Jika dia sakit, maka sembuhkanlah sakitnya.. jika dia berasa bimbang dan gelisah, maka jauhilah kebimbangan dan kerisauannya... Jika dia letih, maka sampaikanlah berita gembira kepadanya tentang ganjaran yang amat besar daripadamu ya Allah.. ya Allah aku juga memohon kepadamu kau matikan lah ibuku dalam keadaan beriman ya Allah.. serta haramkanlah wajah ibuku daripada disambar api neraka ya Allah... hanya kepadamu aku memohon wahai tuhan yang maha pengasih lagi maha penyayang... Amin...


Thursday, 9 May 2013



Ya ALLAH,
Jadikan aku instrumen Kasih mu,
Dimana ada kebencian, Biarkan aku menyebar Cinta..........
Dimana ada Hati terluka, Biarkan aku menjadi penghibur....
Dimana ada Keraguan, Biarkan aku menyebar keyakinan....
Dimana ada Keputusasaan,Biarkan aku menyebar harapan..
Dimana ada kesedihan, Biarkan aku memberi kebahagian...
Dimana ada kegelapan, Biarkan aq memberi cahaya...........

Wednesday, 8 May 2013

Biarkalah hari-hari berlalu dgn sgla pristiwanya,
dan sejahterakanlah jiwamu apabila qadar memastikannya,
jgn engkau gelisah kerana kejadian-kejadian  sepanjang masa,
kerana peristiwa-peristiwa dunia tidak kekal selamanya,
jadilah engkau tabah dalam segala peristiwa dengan berlapang dada,
hiasilah dirimu !
duka dan suka tidak kekal selamanya,
sengsara dan sejahtera juga tidak kekal selamanya,
rezekimu tidak lari kerana berlambat-lambat,
ia juga tidak akan bertambah kerana berlelah-lelah,
apabila engkau berhati pasrah,
samalah engkau dengan pemilik dunia,
lupakan apa yang berlalu......

"YA ALLAH ANUGERAHKANLAH KEPADAKU FIKIRAN YANG SIHAT SUPAYA AKU LEBIH SUKA MEMIKIRKAN MASA HADAPAN DAN TIDAK MEMIKIRKAN MASA LALU"

Friday, 3 May 2013

DOA KU SEPANJANG HIDUP MU


Sahabat.. sedih hati ini saat melihat dirimu yang hanyut dibawah arus kebahagian dunia... dimana dirimu yang dulu ku kenali.. mungkin kau ingat aku telah melupakan mu, sebaliknya aku hanya memerhati kau dari jauh dan sentiasa berdoa agar kau berubah seperti dulu.. ingatlah wahai sahabat, kebahagian di dunia hanyalah sementara.. sebaliknya kebahagian akhirat adalah abadi... aku akui keluar lepak, karoke, tengok wayang, couple semua best... tapi ingat lah kebahagian yang kita rasa time tu.. adalah kebahagian yang tak diredai Allah, tapi ada yang perlu kamu tahu.. bila kita tak buat benda2 semua tu.. hidup akan jauh lebih tenang...  aku pun belum perfect jadi seorang muslimah yang soleha.. pakai tudung pun ala kadar, pakaian pun cukup syarat ja.. still gelak huha-huha.. tp jika kita ada niat tuk berubah insyallah Allah akan bukakan pintu hati kita.. bukan kita tunggu Allah bukakan pintu hati kita.. ingat lah sahabat.. kematian sentiasa dekat dengan kita... Kematian tak kan tunggu kita untuk berubah... semoga kau kembali seperti dulu sahabat... aku sayang kamu semua...

""Ketika kaki tersesat tak tentu arah,
ketiga bahu melemah tiada sandaran,
ketika hati perih tiada pengubat,

HASBUNALLAH WANIKMAL WAKIL
cukuplah Allah jadi penolong kami

LAH TAHZAN INNALLAHA MA'ANA
jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita

INNALLAHA MA'ASSHOBIRIN
sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang sabar





Monday, 7 January 2013

DALAM HATI MANUSIA

 Dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak terurai kecuali menerima kehendak Allah
 Dalam hati manusia ada keganasan tidak hilang kecuali mendekatkan diri pada Allah
 Dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak hilang kecuali seronok mengenal Allah
 Dalam  hati manusia ada kegelisaan dan tidak tenang serta damai kecuali berlindung,      bertemu, berjumpa dengan Allah
 Dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak padam kecuali reda dengan suruhan dan laranganNya
Dalam hati manusia ada hajat dan tidak terbendung kecuali kecintaan kepada Allah dan memohon kepada Allah
Sentiasa berzikir kepada Allah adalah keiklasan sebenar kepada Allah. Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia, masih tidak lagi dapat membendung hajat hati hamba itu...


Tuesday, 4 December 2012

ALWAYS LAUGH WHEN YOU CAN (^_^)

. Kadang-ii ALLAH smbunyikan SAKIT .. dia datangkan CERIA dan BAHAGIA .... kita tertanya-tanya mana hilangnya DUKA dan KECEWA... rupan2nya ALLAH nak kita BERSYUKUR.. !!!
#tak peduli apapun yang terjadi hari ini.. miliki lah senyuman yang membuat dirimu terlihat bahagia..... :)